Nesporným kladem mražené zeleniny je, že ji můžeme po několika měsíčním uskladnění kdykoli vyndat a použít. Pokud jsme si ji připravili sami, máme za sebou škrábání, loupání, omývání, krájení a teď může rovnou do hrnce. Ale co její živiny? Všichni spoléháme, že je dobrou alternativou k čerstvé zelenině, kterou zrovna nemáme po ruce.

Když ji ale koupíme rovnou v sáčku mraženou a jen ji přeneseme domů, musíme počítat s tím, že byla dopředu nějakým způsobem připravovaná.

 sušený česnek
Co se děje před zmrazením

Zmrazování se děje skoro okamžitě po sběru. Nejprve se umyje, když je třeba i oloupe, krátce osprchuje horkou vodou, nebo se blanšíruje.

To znamená, že jsou odstraněny všechny zbývající bakterie, pesticidy a povrchové nečistoty. Tím se zachovává čerstvost, protože následný extrémní chlad zabrzdí růst mikroorganismů. Jsou zničeny enzymy, které by znehodnotily živiny a způsobily by změny jak v barvě, tak chuti i vůni. Je to velice účinná metoda pro snížení antinutričních faktorů. To jsou látky, které mohou narušovat vstřebání živin, jako jsou např. třísloviny. Zejména v zelené listové zelenině.

Zelenina sice ztratí některé vitamíny jako třeba vitamín C, ale jinak má proces účinek na zachování obsahu živin. Dá se říct, že uzamkne zbytek stopových prvků a antioxidantů během procesu skladování.
Zachování kvality

Je nutné, aby byla skladována při teplotě asi -18°C. Při výkyvech teplot může dojít k nepříznivému dopadu na kvalitu. Proto může mražená zelenina obsahovat víc antioxidantů a stopových prvků než čerstvá.

 

Pokud nemáme vlastní zahrádku, odkud si ji můžeme vzít vždy, kdy je správně zralá, chodíme ji nakupovat. Problém bývá, že do supermarketů je dodávána ne zcela dozrálá. Nechává se „dojít“ až tam, aby si ji zákazník mohl vzít v té správné barvě a ne nahnilou, nebo uvadlou, jak by se stalo, kdyby ji nakládali správně uzrálou. Ale ani tak nemůže být řeč o dodání těch správných vitamínů.
mrkev česnek celer
Doprava

Vzhledem k tomu, že je vystavena světlu, kyslíku a teplu, můžou antioxidanty a vitamíny unikat z potravin do vzduchu. Většina zeleniny je do supermarketů přivezena asi dva týdny před nabídnutím v obchodě.

Podle výzkumu hrášek ztratí během 48 hodin polovinu vitamínu C. Ale také špenát, pokud je skladovaný při pokojové teplotě, ztratí během 4 dnů všechen vitamín C.

Proto je důležité, aby doba od sklizně do servírování byla co nejkratší. Sice vypadá svěže, protože jsme ji po nákupu uložili do spíže nebo ledničky, ale musíme si uvědomit, že ztráta výživových látek je poměrně velká.

Neměli bychom zapomínat, že díky čerstvé zelenině může každý zhubnout. K tomu pomůžou minerální látky, vitamíny, stopové prvky, vlákniny a přitom kalorií obsahuje zanedbatelné množství.

Je dobré aspoň občas vyrazit na lokální trhy a nakoupit přímo od pěstitele. Není nad chuť a vůni mrkve, papriky nebo rajčete z české zahrady. Pochutnáte si a ještě uděláte něco pro své zdraví.

Ohodnoťte příspěvek